Renault 4 CV index pagina

FROGLAND.NL

Renault 4 CV Ferlec elektromagnetische koppeling

Terug naar 4CV index

FERLEC KOPPELING


Werkplaatshandleiding Elektromagnetische Ferleckoppeling

Workshop manual Ferlec Clutch

Een Ferlec koppeling is een automatische elektromagnetische koppeling.


                                                                                                Doorsnede ferlec koppeling:

                                                                                    Automatische Ferlec koppeling (fig. 1)



 










Schema droge plaat en ferlec koppeling

Schema FERLEC en een droge plaatkoppeling (fig. 2)


WERKING


De eigenlijke koppeling heeft veel weg van een een normale droge plaat koppeling, met

dat verschil dat de drukveren ontbreken. In het vliegwiel zijn echter een aantal

 uitsparingen aangebracht waarin een aantal draadwindingen (spoelen) zijn

 aangebracht. Wanneer er door de spoelen een elektrische stroom wordt geleid,

dan wordt er een magnetisch veld opgewekt. Dit magnetisch veld oefent een

aantrekkingskracht uit op het verplaatsbare anker met drukring.

Anker en drukring worden aangetrokken en daardoor wordt de koppelingsplaat tussen de tussenschijf en de drukring vastgeklemd, hierdoor wordt de primaire as van de versnellingsbak meegenomen.

Een aantal kleine schroef veertjes zorgt ervoor dat dat het anker en drukring wordt teruggeduwd als er geen aantrekkingskracht meer is omdat de stroomkring tijdens het ontkoppelen onderbroken wordt.


Elektrische werking

Twee koolborstels (8 en 11 fig.1) zorgen voor de stroomvoorziening van de spoelen, de minborstel (8 fig.1 ) loopt op een sleepring die niet is geïsoleerd van de rest van de koppeling. De plusborstel (11 fig.1 ) loopt over een geïsoleerde sleepring, deze sleepring is met de magneetspoel (3 fig.1 ) verbonden. Om soepel aangrijpen van de koppeling te verkrijgen moet de bekrachtigingsstroom nauwkeurig geregeld worden, en geleidelijk worden opgevoerd in overeenstemming met het ontwikkelde motorkoppel. Hiervoor zorgt een Regeleenheid (Weerstandbox). Dit kastje is met behulp van een hefboomstelsel aan de gasklep verbonden, door het bedienen van de gasklep worden dan de verschillende weerstanden geschakeld.


 elektrisch schema































                                                                                                            





Elektrisch schema Ferlec Koppeling. fig.3


5          Ferlec koppelings unit

5a        Positieve koolborstel +

5b        Negatieve koolborstel -

17        Dynamo

4          6  Volt batterij

15        Stroomregelaar

13        Versnellingspook, verbonden met 14 (omkeerschakelaar)

14        Omkeer schakelaar

14c      Positie van de omkeer schakelaar zorgt voor voeding aan de laag vermogen weerstandschakelaar

14d      Positie van de omkeer schakelaar zorgt voor voeding aan de hoog vermogen weerstandschakelaar

8          Lage en geen spanning zijde van de regeleenheid/ weerstandsbox

11        Gemiddeld en hoge spanningszijde van de regeleenheid/ weerstandsbox

12        Instelbare weerstand om de koppeling te fijn-tunen

1          Koppelings relias verbonden  weerstand en condensator

6          Omkeerschakelaar Batterij - Dynamo

6          Dynamo schakelaar uit

6          Batterij schakelaar uit

7          Stationair weerstand of zogenoemde parkeerstand

10        Remschakelaar, activeerd 7

16        Waarschuwingslampje batterij voeding

9          Controle schakeling carburateur en Ferlec koppeling

3          Contactslot

2          Bobine