Renault 4 CV index pagina

FROGLAND.NL

Renault 4 CV Transmissie

Terug naar 4CV index

KOPPELING:       Ferodo, type PKH 5, enkelvoudige droge plaatkoppeling.

Transmissiekoppel 5,35 mkg = 38,7 ft.lbs.

aantal koppelingsplaten 2, buitendiameter 160 mm. = 6 19/64", binnendiameter 110 mm. = 4 21/64", gemiddelde diameter = 135mm. = 5 3/16".

Voeirng: Ferodo 44, dikte 3,2mm, dikte complete plaat maximaal 7,4mm. Oppervlakte per voering 106,2 cm2.

Aantal drukveren 9, totale druk 221 kg. = 486 lbs. druk per cm2

Diameter veermateriaal 2,8 mm, vrije lengte veer 34,12mm, lengte veer onder druk van 25 kg, 25mm, aantal effectieve windingen 6.

Gewicht complete koppeling 1,675 kg., gewicht koppelingsplaat 0,375 kg., aantal drukvingers 3,verhouding drukvingers 3,15 : 1, drukkracht voor vrijstand 85 kg., afstelling drukvingers binnen de 18 mm.

Minimale speling koppelingsplaat op tandbanen van koppelingsnaaf 0,02 - 0,03 mm., maximale slijtage grafietdrukring 4,5 mm., speling tussen drukring en druklager 0,5 mm.

Vrije slag koppelingspedaal 5 - 10 mm.

Bijstellen bij koppelingsarm, waar Bowdenkabel begint (in motorruimte).

Versnellingsbak:     aluminiumalliage, type renault 3A, 3 versnellingen, waarvan 2e en 3e synchromesh.

Tezamen gebouwd met motor, koppeling en achteras.

Versnellingsbak en differenhtieel staan met elkaar in verbinding.


Tandwiel 3e versnelling          op primaire as 28 tanden

Tandwiel 3e versnelling          op secundaire as        30 tanden

Tandwiel 2e versnelling          op primaire as 21 tanden

Tandwiel 2e versnelling          op secundaire as        38 tanden

Tandwiel 1e versnelling en achteruit  op primaire as 10 tanden

Tandwiel 1e versnelling en achteruit  op secundaire as        verschuifbaar 37 tanden


Telleraandrijving (achterop bak) 13 tanden.

Speling tandwielen op tandbanen 0,03 - 0,04 mm. de tandwielen moeten bij montage gemakkelijk op de as kunnen schuiven.

Synchromesh: kogeltjes en veer. Drukvermogen 10 - 15 kg.

Baladeurassen zijn sinds oktober 1948 verlengd tot 150 mm. ( bij eventuele vernieuwing nameten). Diametrale speling baladeurassen 0,02 - 0,03 mm.

Baladeurveertjes: diameter materiaal 1 mm., vrije lengte veer 10 mm., lengte veer onder druk van 7,35 kg. = 7,5 = 0,2mm.

Bij demontage baladeurs om kogeltjes en veertjes denken.

Langspeling vorkarm in groef 0,10 -0,15 mm.

Moeren met linkerdraad herkent men aan de inkeping halverwege de zeskantige zijden.

Moer van telleraandrijving heeft o.a. linkerdraad.

,,Chromex,, lederen oliekeerring in versnellingsbak bij de telleraandrijving.

De tapse kogellagers in huis op secundaire as bij de telleraandrijving zijn speciale lagers Renault type 562. Deze lagers moeten bij eventuele slijtage vernieuwd worden met huis, opvulschijfjes enz., als een geheel dus. De shims tussen de twee rollagers moeten een dusdanige dikte hebben , dat de as gemakkelijk draait zonder speling.

De opvulschijf tussen het dubbel rollenlager en het 3e versnellingstandwiel aan de zijde van de telleraandrijving dient voor afstelling van de pignon en is in diverse dikten verkrijgbaar, met 0,1 mm. verschil.

De maat tussen het drukstuk van de opvulring voor pignoninstelling (aan de lagerzijde) en de buitenzijde van de lagerkooi, die in contact staat met de opvulring aan de telleraandrijvingszijde moet zijn 34,6 - 0,006 - 0,059 mm.

Secundaire as is gemerkt met pijltjes voor juiste montage, evenals de verschuifbare tandwielen.

Rollagers op de secundaire as achter pignon 19 rollen, 26 X 72 X 27 mm.

Conische rollagers op hoofdas 17 X 40 X 13,25 mm.

Achteruit-as kan uitgenomen worden door in de kop van de as een staaf te monteren, waarop draad van 10/150 is getapt.

Differentieel:





Spiraalvertanding. aantal tanden op kroonwiel 33, op pignon 7, verhouding 4,71 : 1, afstelling met "shims". pignon en kroonwiel vormen een paar en zijn op elkaar ingesteld.

Tandspeling kroonwiel 0,10 - 0,20 mm. gemeten met klokmicrometer, op huis gemonteerd.

Pignonafstelling: De afstand van de kop van de pignon tot de hartlijn van het kroonwiel moet 48 +- 0,05 mm.zijn, indien geen andere maat opgegeven is op de pignon. (deze afstand is gemakkelijk te meten met Renault-dummy-as) .

De juiste afstelling geschiedt met de opvulschijf tussen het dubbele rollager en het derde versnellingstandwiel aan de zijde van de telleraandrijving in de versnellingsbak.

Deze schijf is verkrijgbaar in verschillende dikten, met 0,1 mm verschil.

Differentieelhuis is van gietijzer met pakking van tekenpapier. Differentieellagers conisch 30 X 62 X 17,25 mm.

Planetaire tandwielen zijn van staal, 16 tanden, maximale speling = 0,15 mm.

Satellieten-tandwielen zijn van staal, 10 tanden, maximale speling = 0,15 mm.

 

Kruiskoppelingen:

"Nadella", naaldlagers.

Bij demontage de kruiskoppelingshuizen voor juiste montage aan bak goed tekenen.

Speling op schuifkoppelingen: norm = 0,05 mm., max = 0,06 mm.


DEMONTAGE:

Nadat de versnellingsbak met achteras onder de wagen is uitgenomen en de versnellingsbak / differentieel van de draagtraverse is verwijderd kan de bak verder als volgt gedemonteerd worden:

  1. Demonteer de bouten van de koppelingskruiskappen en trek de askoker, compleet met steekassen, achterwielen en kruiskoppelingkappen naar buiten.
  2. Demonteer de beide kruiskoppelingen.
  3. Demonteer het differentieel deksel.
  4. Neem de binnenhelften van de kruiskoppelingshuisjes van de tapeinden (niet onderling verwisselen) en verwijder de koppelingsas.
  5. Neem het differentieel uit de bak.
  6. Demonteer het ovale dekseltje (12), dat links boven op de bak zit en let op dat de veertjes, plunjer en grendelkogels. die er onder zitten niet weg raken.
  7. demonteer het onderste deksel (45)
  8. Schakel de "achteruit" in en demonteer deksel. Bewaar de vulring.
  9. demonteer zonodig de selectorarm (26) als de oliekering in het deksel 919) vernieuwd moet worden.
  10. Demonteer de borgboutjes van de schakelvorken (30) en (32), verwijder de vorkasjes (29) en (31) en neem de vorken (30) en (32) uit de bak. Denk om de grendelplunjer (17)
  11. Schakel twee versnellingen tegelijk in en demonteer de moer (39) en het wormwieltje (38) N.B. Moer (39) heeft linkse draad. Dit is zichtbaar aan de inkeping in de randen van de sleutelvlakken.
  12. Demonteer de moeren (27) en (37), alsmede het opsluitplaatje (36)
  13. Neem het lagerhuis (35) compleet met het buitenste rollager uit de bak.
  14. Neem de afstandsring en het binnenste rollager van de as. N.B. (Binnenste en buitenste rollager niet verwisselen! Indien een van de onderdelen van deze lagergroep versleten is, dan moet het gehele lager compleet vernieuwd worden. Het binnenste lager is met een kruisje gemerkt.
  15. Neem de drukring (34) van de as. Deze drukring is verkrijgbaar in de dikten van 7,5 - 7,6 - 7,7 - 7,8 - 7,9 - 8,0 - 8,1 - 8,2 - 8,3 - 8,4 - 8,5 mm. voor het afstellen van de pignon diepte.
  16. Tik de as (21) zover naar binnen, dat het eind van de schroefdraad gelijk ligt met de lageropening in de bak en neem de buitenring van het pignonlager (17) van de as.
  17. Schuif de tandwielgroep naar het uiteinde van de as, maar zorg er voor, dat bij montage deze merktekens corresponderen. Detandwielgroep kan nu van de as worden genomen (zie bovenste tekening voor de volgorde)
  18. Verwijder het pignon lager (17)
  19. Demonteer de splitpen, die door het gaatje van de afstandsbus (9) en de achteruitas is gestoken, trek de achteruitas uit de bak en verwijder het achteruit-tandwieltje (8) en de afstandsbus.
  20. Verwijder de afstandsbus (26) en de shims (bewaren!!), tik de as zover naar achteren dat de lagerring (14) eraf genomen kan worden.
  21. Verwijder het voorste lager (25) door de as 915) naar voren te tikken.
  22. Trek de as naar achteren uit de bak
  23. Neem de tandwielen (22) en (23) uit de bak.

  

MONTAGE:

Geschiedt in omgekeerde volgorde van demontage.

Denk eraan, dat de oliegroef van drukring (19) naar de pignon gekeerd moet zijn. De plunjer (7) wordt gemonteerd op de grendelveer van 2e / 3e versnelling.

AFSTELLING:

De as (15) moet vrij draaiend doch zonder axiale speling gemonteerd worden. de afstelling wordt bereikt, door het kiezen van shims achter de afstandsbus (26) in de juiste dikte. Deze shims zijn verkrijgbaar in de dikten 0,1 - 0,2 - 0,5 - 0,95 mm.

Het afstellen van de pignondiepte geschiedt als volgt:

Monteer het controlegereedschap voor pignonafstelling in het differentieelhuis, draai de tastpen totdat deze tegen het pignonvlak aanligt en zet de borgpen van de tastmoer vast.

Neem het controlegereedschap uit de bak en meet met een micrometer de afstand van de tastpen tot de achterkant van de as van het controlegereedschap. Trek nu van deze maat 13 mm. af (dit is de halve dikte van de as van het controlegereedschap.)

De aldus gevonden maat is de afstand vanaf  het pignonvlak tot de hartlijn van het differentieel. Bij een ongemerkte pignon moet deze afstand 48 0,05 mm. bedragen De dikte van vulring (34) moet zodanig worden gekozen, dat de pignon op de juiste diepte staat.

wanneer de pignon gemonteerd wordt die gemerkt is met plus-of-min maat, moet de vulring 934) zoveel dunner of dikker zworden gekozen als nodig is om de pignon op de juiste diepte te kunnen stellen.

N.B. De vulringen tussen de rollagers (35) moeten zo gekozen worden, dat de as (21) geen speling heeft doch vrij kan draaien. de rollagers (35) moeten geen voorspanning hebben als de moer (37) is vastgezet.

Vervolgens moet het kroonwiel worden afgesteld, dit geschiedt op de volgende wijze:

Plaats het complete differentieel in het huis (kroonwiel aan de linkerkant)

Monteer de speciaal daarvoor bestemde caliberplaat op de tapeinden van het linker kruiskoppelingshuis.

Plaats het rechter rollager op de hals van het sattelietenhuis.

Verwijder de lasgerring uit de binnenhelft van het rechter kruikoppelingenhuis.

Knip drie stukjes looddraad van 0,15 - 0,18 dikte en 10 mm. lengte. buig deze stukjes looddraad enigsinds rond en leg ze op gelijke afstanden in de rand van de boring in het kruiskoppelingshuis.

Schuif de lagerring weer in het kruiskoppelingshuis.

Monteer het achterdeksel (3) (dit om vervorming van de bak te voorkomenh tijdens verdere werkzaamheden, waardoor een onjuiste afstelling zou worden verkregen.) De pakking van het achterdeksel behoeft daarvoor nog niet gemonteerd te worden.

Monteer het rechter kruiskoppelingenhuis met een nieuwe pakking en trek de moeren gelijkmatig aan.

Nu wordt het kruiskoppelingenhuis weer gedemonteerd en de lagerring eruit genomen. Gedurende het vastzetten van de moeren (punt 8) werden de drie stukjes looddraad plat gedrukt.

Neem de stukjes looddraad uit het kruiskoppelingenhuis en meet deze nauwkeurig met een micrometer.

Monteer 'shims" van gelijke dikte als van de platgedrukte loddraadjes. deze "shims" zijn verkrijgbaar in de dikten: 0,1 - 0,2 - 0,5 - 0,95 mm.

Verwijder de calibratieplaat.

Bepaal op dezelfde wijze met 3 stukjes looddraad de dikte van de "shims" die achter de lagerring in het linker kruiskopplingenhuis komen. Monteer het linker kruiskoppelingenhuis na de gevonden "shim" dikte, de lagerring en de nieuwe pakking.

Het kroonwiel is dan theoretisch goed afgesteld.

Controleer de tandspeling met een klokmicrometer. De tandspeling behoort 0,1 - 0,2 mm. te bedragen.

Zo nodig bijstellen door een "shim" van linker naar rechter lager over te plaatsen of omgekeerd. Het totaal aantal shims mag niet veranderd worden, want dan klopt de afstelling van de differentieellagers niet meer.

 

 








Deze gegevens zijn ontleent aan een uitgave van P. Olyslager, destijds uitgegeven door E.E. Kluwer,  Mise a jour du manuel M.R. 33. en  P.R. 597.